Min ST1300 2005 modell

ST1300 Service og vedlikehold – del 1

Jeg kjører en 2005 ST1300 og er superfornøyd med sykkelen etter to år og endel tusen km.

Det er en standard ST1300, bruktimportert til norge i 2012. Uten ABS, men med Sargent (dis)comfort sadel, Lee Bailey vindskjerm og MCL touring fothvilere.

Sykkelen kjøpte jeg brukt fra en forhandler på østlandet. Den hadde gått 85.000 km når jeg overtok den. De sa det var tatt service på sykkelen og nye dekk. Det stemte nok. Men det fulgte ingen service historikk med sykkelen, så ikke mulig å si hva som var gjort og når, unntatt det helt åpenlyse, nye dekk og ny olje. Jeg fikk ingen informasjon om hva annet som eventuelt var gjort. Det viste seg etterhvert at det ikke var gjort så mye mer..

Jeg har skrudd på mc og biler siden jeg var 14, og er nok litt sær på hvordan jeg vil ha ting,  så jeg har etter hvert tatt det meste av service og vedlikehold selv. . Uten service historikk må jeg bare gå ut ifra at omtrent ingenting er gjort, så alt må gåes over. I butikken sa de «det er tatt service på sykkelen». Det burde jo være et greit utgangspunkt? Det viste seg å ikke være så enkelt som jeg trodde..

 Jeg begynte derfor å gå gjennom servicebehovet på sykkelen og har tatt en og en ting av gangen for å komme meg gjennom hele servicebehovet. Uten historikk må jeg ta full service på alle punkter for å kunne få et startgrunnlag for å etablere normale service intervaller. 

Her skal jeg skrive litt om hva jeg har gjort og hvilke erfaringer jeg har fått med å gå gjennom en ST1300. I skrivende stund er jeg ennå ikke ferdig med å gå gjennom alt, men har fått gjort mye. 

Mange av dere har sikkert mer peiling enn meg på denne sykkelen, men jeg tror det er flere som kan ha nytte av min erfaring, så jeg deler her med dere.

En motorsykkel er et minimalistisk fremkomstmiddel, hvor alle deler må være i god stand for at den skal være trygg og komfortabel å kjøre. Du har mindre slingringsmonn enn på en bil. Dette gjelder spesielt hjul, bremser, styring og støtdempere.  Det meste er ting alle ST1300 eiere bør sjekke og eventuelt reparere eller overlate til et godt verksted.

ST1300 er en teknisk ganske komplisert sykkel. Du trenger å lese deg opp før du begynner å skru på den. Det er lett å gjøre feil hvis du ikke har satt deg inn i det du skal gjøre. Teknisk sett er det ikke veldig kompliserte oppgaver, men det er viktig å gjøre de riktige tingene i riktig rekkefølge. Vær nøye med riktig verktøy og følg de veiledningene du finner.  Jeg anbefaler sterkt å fylle glasset med noe godt, sett deg ned i godstolen og les alle relevante artikler og se videoene som jeg linker til. Det kan spare deg for mye frustrasjon når du setter i gang.

De viktigste kildene mine for å finne informasjon om ST1300 og hvilke reparasjoner og servicer jeg har tatt på min egen sykkel de siste to årene er:

  • St-owners.com. Spesielt https://www.st-owners.com/forums/forums/#st-forums.188 hvor du finner ofte svært grundige artikler om ting som bytte hjullager, overhale bremser osv.
  • Så må du selvfølgelig ha verkstedhåndboken. Den kan lastes ned fra flere steder, som f.eks https://www.st1100-1300.eu/bijlagen/Honda-st1300-workshop-manual-03.pdf
  • Deler kan du få flere steder, til og meg originaldeler er ofte tilgjengelig gjennom en vanlig Honda forhandler. Men du må helst først finne delenummeret! Så da går jeg til cmsnl.com, her finner du oversikt over alle ST modellene med komplette deleoversikter og splitt tegninger. Prøv  https://www.cmsnl.com/honda-st1300_model1252/ og finn din modell. Det er noen variasjoner mellom år og modeller, så vær nøye med å velge riktig. Ellers finner jeg deler fra forskjellige steder som oemparts.no, online-mc.no, xlmoto.no og også cmsnl.com. CMS skaffer det meste, men det kan ta noen uker for noen originaldeler som er vanskelig å få tak i.
  • På youtube finner du en rekke videoer om vedlikehold av ST1300. Det lønner seg å se på noen av de før du begynner å skru selv. Du finner min Youtube ST1300 spilleliste her.

Når du så har lest deg opp på det du trenger å gjøre, bestilt opp deler du trenger og funnet fram alt det verktøyet du trenger kan du sette i gang.

I denne serien med artikler så vil jeg gå gjennom det jeg har gjort.

  • Oljeskift og filter
  • TPM – Tire Pressure Monitor
  • Kardang oljeskift
  • Tennplugger og luftfilter
  • Bakre støtdemper pre-load og retur
  • Bytte hjul-lager
  • Smooth ride (gummidempere og gass justering)
  • Varmeholker
  • Bremser: Klosser, kalipere, SMC, lufting
For de som ikke har manualen foran seg, her er vedlikeholdsplanen for ST1300:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *