
Jeg kjører en 2005 ST1300 og er superfornøyd med sykkelen.
Jeg er derimot ikke like begeistret for verkstedet der jeg kjøpte sykkelen i 2020, så jeg har etter hvert tatt det meste av service og vedlikehold selv. I butikken sa de «det er tatt service på sykkelen». Ja, det var nye Michelin Road 5 GT dekk og ny olje. Men det skulle vise seg etter hvert at det var en sannhet med modifikasjoner.
Min sykkel var gått 85.000 km når jeg kjøpte den. Jeg begynte derfor å gå gjennom servicebehovet på sykkelen og har etter hvert samlet en god del informasjon og erfaring med service og vedlikehold på sykkelen. Mange av dere har sikkert mer peiling enn meg på denne sykkelen, men jeg tror det er flere som kan ha nytte av min erfaring, så jeg deler her med dere.
Dette er ikke noen komplett «service guide» til ST1300, men hva jeg har sett på som mest nødvendig og prioritert vedlikehold og service på min sykkel. En motorsykkel er et minimalistisk fremkomstmiddel, hvor alle deler må være i god stand for at den skal være trygg og komfortabel å kjøre. Du har mindre slingringsmonn enn på en bil. Dette gjelder spesielt hjul, bremser, styring og støtdempere. Det meste er ting alle ST1300 eiere bør sjekke og eventuelt reparere eller overlate til et godt verksted.
ST1300 er en teknisk ganske komplisert sykkel. Du trenger å lese deg opp før du begynner å skru på den. Det er lett å gjøre feil hvis du ikke har satt deg inn i det du skal gjøre. Teknisk sett er det ikke veldig kompliserte oppgaver, men det er viktig å gjøre de riktige tingene i riktig rekkefølge. Vær nøye med riktig verktøy og følg de veiledningene du finner. Jeg anbefaler sterkt å fylle glasset med noe godt, sett deg ned i godstolen og les alle relevante artikler og se videoene som jeg linker til. Det kan spare deg for mye frustrasjon når du setter i gang.
De viktigste kildene mine for å finne informasjon om ST1300 og hvilke reparasjoner og servicer jeg har tatt på min egen sykkel de siste to årene er:
- St-owners.com. Spesielt https://www.st-owners.com/forums/forums/#st-forums.188 hvor du finner ofte svært grundige artikler om ting som bytte hjullager, overhale bremser osv.
- Så må du selvfølgelig ha verkstedhåndboken. Den kan lastes ned fra flere steder, som f.eks https://www.st1100-1300.eu/bijlagen/Honda-st1300-workshop-manual-03.pdf
- Deler kan du få flere steder, til og meg originaldeler er ofte tilgjengelig gjennom en vanlig Honda forhandler. Men du må helst først finne delenummeret! Så da går jeg til cmsnl.com, her finner du oversikt over alle ST modellene med komplette deleoversikter og splitt tegninger. Prøv https://www.cmsnl.com/honda-st1300_model1252/ og finn din modell. Det er noen variasjoner mellom år og modeller, så vær nøye med å velge riktig. Ellers finner jeg deler fra forskjellige steder som oemparts.no, online-mc.no, xlmoto.no og også cmsnl.com. CMS skaffer det meste, men det kan ta noen uker for noen originaldeler som er vanskelig å få tak i.
- På youtube finner du en rekke videoer om vedlikehold av ST1300. Det lønner seg å se på noen av de før du begynner å skru selv. Du finner min Youtube ST1300 spilleliste her.
Når du så har lest deg opp på det du trenger å gjøre, bestilt opp deler du trenger og funnet fram alt det verktøyet du trenger kan du sette i gang.
I denne serien med artikler så vil jeg gå gjennom det jeg har gjort:
- Oljeskift og filter
- TPM – Tire Pressure Monitor
- Kardang oljeskift
- Tennplugger og luftfilter
- Bakre støtdemper pre-load
- Bytte hjul-lager
- Smooth ride (gummidempere og gass justering)
- Varmeholker
- Bremser: Klosser, kalipere, SMC, lufting