Utrolig men sant:
Når jeg hentet min 2005 ST1300 hos forhandleren var den full av olje. Jeg mener stappfull!
Det er et lite vindu nederst på høyre side på sykkelen hvor du kan sjekke oljenivå og tilstand.
Når den står på hovedstøtten og et par minutter etter at motoren er stoppet så skal oljenivået være mellom de to strekene. På min var det fullt. Helt fullt!
Så jeg tappet ut oljen og målte 5 liter! Det skal være 3,9. Grunnen er nok enkel. En mekaniker med for mye å gjøre vil helle på olje til det ser riktig ut i måleglasset og ferdig med det.
På ST1300 ta deg tid: Enten måler du nøyaktig 3,9 (når du bytter filter også), eller så må du helle på og så vente et par minutter til oljen får rent gjennom hele motoren og til slutt kommer til
syne i måleglasset. Det tar tid, spesielt hvis motor og olje er kald.
Selve oljeskiftet er enkelt på denne sykkelen. Opp på hovedstøtten, av med det nederste sorte plastpanelet på venstre side. Da kommer du lett til både bunnplugg og oljefilter.
Når det gjelder olje så mener jeg en hvilken som
helst delsyntet eller helsyntet MC-olje i 10W-30 eller 10W-40 gjøre nytten. I
varmere strøk er 10W-40 anbefalt fra Honda, i kaldere strøk (som norge nord for Trondheim?) er 10W-30 anbefalt.
Jeg tror 10W-40 stort sett vil fungere overalt. Det er viktigere å
skifte olje en gang i året, når den blir for skitten (mørk/svart) eller minst hver 12.000 km, enn hvilken olje du bruker (bare det er en MC olje).
Men det er få ting det er flere meninger om enn olje. for de som vil diskutere olje så start en egen tråd, det er ikke plass for den her.
D



Det er en annen olje som bør byttes, og det er kardangoljen. Den skal sjekkes hver 12.000km, og byttes senest hver 38.000 km. Det er nesten enklere å bytte enn å sjekke.
Ta av høyre sideveske. På navet på bakhjulet på høyre side er det to bolter.
Tar du ut begge (17mm fastnøkkel eller pipe) så renner kardangoljen ut. Når alt er ute setter du i den nederste pluggen og fyller hypoid gir olje sae 80w90 til det er fullt, og setter i pluggen igjen. Enkelt og raskt.

Luft og TPM
Dette høres kanskje trivielt ut, men ST1300 er svært sensitiv for lite luft i dekkene. Anbefalt er 42 psi, og jeg merker det med en gang jeg har mindre luft enn det – spesielt i fordekket. Selv 41 kan merkes! Det er ikke like sensitivt andre veien – 43 eller mer ser ut til å fungere greit,, i hvertfall med Michelin Pilot 5 GT dekk.
Jeg slet litt med at et dekk lakk litt, og ble lei av hele tiden sjekke om jeg hadde riktig trykk i dekket. så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det.
For å holde øye med lufttrykk i dekk, og spesielt på lange turer, så har jeg installert en TPM – Tire Pressure Monitor. Det er små sensorer som du skrur på dekkventilene. Disse leser dekktrykk og temperatur og sender dette til en liten mottager. Mottageren festet jeg med dobbeltsidig tape på venstre side, på lokket til det lille rommet der.
Mottageren lades med usb og solceller (innebygget) og har et lite display som viser dekktrykk og temperatur foran og bak. Den har også alarm hvis dekktrykk går over eller under grenseverdier du velger selv.
Jeg fant min på Ali Express til ca 250,- kroner. Det hele installeres på 10 minutter.


Luftfilter
I korthet er prosedyren slik:
- Ta av salen
- Løsne skruer i forkant og bakkant av tanken
- Finn frem pinnen til å lløfte tanken (sitter over bakskjermen, under salen
- Løft opp tanken, skyv den bakover og bruk pinnen til å holde tanken oppe
- Nå kan du løsne alle skruene til luftfilterboksen (og husk å ta ut kontakten til sensoren som sitter på toppen av luftfilterboksen). Pass på å ikke miste noen skruer ned i motoren. De får du aldri tak igjen!
- Løft av luftfilter lokket og bytt filter. Filteret tsitter løst inne i boksen
- Sett alt sammen igjen

Tennplugger
Du trenger en laaaang og tynn tennpluggnøkkel for å få ut tennpluggene. Det skal være en i det originale verktøysettet som følger med. Hvis ikke finner du lange/tynne tennpluggnøkler på biltema, som f.eks varenummer 20-040. Når du bytter så pass på å sjekke gapet på tennstiften. Det skal være 0.8-0.9 mm.

Hei, takk for veldig bra og opplysende artikkel om oljeskift. Hva med oljefilter? Jeg ser Thansen har et som heter Hiflo til ST 1300 02-15, pris kr. 129. Høres det bra ut? Biltema har halvsyntetisk MC-olje til kr. 249 for 4 liter. Er den OK? Det er godt under hva jeg har betalt tidligere på verksted.
Hiflo filtrene er bra såvidt jeg vet, aldri sett noe negativt om de.
Biltema oljen virker grei. Har prøvd den, også biltema hellsyntetisk, castrol halvsyntetisk og kjører nå på Motul 5100 (halvsynt). Kan ikke si jeg merker noen stor forskjell. Må jeg velge ville jeg holde en knapp på Motul, men har egentlig ikke noen saklig grunn for det.
På oljer så er nok grunnstammen ganske lik på de fleste oljene (mineral, halvsynth eller helsynt), men det varierer endel på tilsetningsstoffer for rensing, slitestyrke osv. Ingen dramatiske forskjeller, men kanskje betyr det noe over tid.
Min magefølelse er at en bedre (les: Dyrere, eller mer spesialisert som Motul) vil beholde sine smørende egenskaper lenger.
Skifter du ofte (før serviceintervall på 12.000 på ST1300), så spiller det kanskje ikke så stor rolle. Kjører du ut hele service intervallet så tror jeg en kvalitetsolje holder seg bedre.
ST1300 virker veldig fornøyd med halvsyntetisk, jeg ser ingen grunn til å betale for helsyntetisk med mindre du skal drive racing, eller burne opp og ned på autobahn hele dagen. Det er et relativt gammelt motordesign fra forrige århundre, så den er designet for mineral/halvsynt oljer og har litt større klaringer enn mer moderne motorer. Nyere motordesign er ofte designet med mindre klaringer og trives bedre/krever halv/helsynt oljer.
Et lite triks når du bytter: Hvis du bytter olje og filter samtidig, så ta en 4 liters kanne, hell av 1 desiliter. Resten går i motoren – ferdig snakket!