Utrolig men sant:
Når jeg hentet min 2005 ST1300 hos forhandleren var den full av olje. Jeg mener stappfull!
Det er et lite vindu nederst på høyre side på sykkelen hvor du kan sjekke oljenivå og tilstand.
Når den står på hovedstøtten og et par minutter etter at motoren er stoppet så skal oljenivået være mellom de to strekene. På min var det fullt. Helt fullt!
Så jeg tappet ut oljen og målte 5 liter! Det skal være 3,9. Grunnen er nok enkel. En mekaniker med for mye å gjøre vil helle på olje til det ser riktig ut i måleglasset og ferdig med det.
På ST1300 ta deg tid: Enten måler du nøyaktig 3,9 (når du bytter filter også), eller så må du helle på og så vente et par minutter til oljen får rent gjennom hele motoren og til slutt kommer til
syne i måleglasset. Det tar tid, spesielt hvis motor og olje er kald.
Selve oljeskiftet er enkelt på denne sykkelen. Opp på hovedstøtten, av med det nederste sorte plastpanelet på venstre side. Da kommer du lett til både bunnplugg og oljefilter.
Når det gjelder olje så mener jeg en hvilken som
helst delsyntet eller helsyntet MC-olje i 10W-30 eller 10W-40 gjøre nytten. I
varmere strøk er 10W-40 anbefalt fra Honda, i kaldere strøk (som norge nord for Trondheim?) er 10W-30 anbefalt.
Jeg tror 10W-40 stort sett vil fungere overalt. Det er viktigere å
skifte olje en gang i året, når den blir for skitten (mørk/svart) eller minst hver 12.000 km, enn hvilken olje du bruker (bare det er en MC olje).
Men det er få ting det er flere meninger om enn olje. for de som vil diskutere olje så start en egen tråd, det er ikke plass for den her.
D
Det er en annen olje som bør byttes, og det er kardangoljen. Den skal sjekkes hver 12.000km, og byttes senest hver 38.000 km. Det er nesten enklere å bytte enn å sjekke.
Ta av høyre sideveske. På navet på bakhjulet på høyre side er det to bolter.
Tar du ut begge (17mm fastnøkkel eller pipe) så renner kardangoljen ut. Når alt er ute setter du i den nederste pluggen og fyller hypoid gir olje sae 80w90 til det er fullt, og setter i pluggen igjen. Enkelt og raskt.
Luft og TPM
Dette høres kanskje trivielt ut, men ST1300 er svært sensitiv for lite luft i dekkene. Anbefalt er 42 psi, og jeg merker det med en gang jeg har mindre luft enn det – spesielt i fordekket. Selv 41 kan merkes! Det er ikke like sensitivt andre veien – 43 eller mer ser ut til å fungere greit,, i hvertfall med Michelin Pilot 5 GT dekk.
Jeg slet litt med at et dekk lakk litt, og ble lei av hele tiden sjekke om jeg hadde riktig trykk i dekket. så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det.
For å holde øye med lufttrykk i dekk, og spesielt på lange turer, så har jeg installert en TPM – Tire Pressure Monitor. Det er små sensorer som du skrur på dekkventilene. Disse leser dekktrykk og temperatur og sender dette til en liten mottager. Mottageren festet jeg med dobbeltsidig tape på venstre side, på lokket til det lille rommet der.
Mottageren lades med usb og solceller (innebygget) og har et lite display som viser dekktrykk og temperatur foran og bak. Den har også alarm hvis dekktrykk går over eller under grenseverdier du velger selv.
Jeg fant min på Ali Express til ca 250,- kroner. Det hele installeres på 10 minutter.
Luftfilter
I korthet er prosedyren slik:
- Ta av salen
- Løsne skruer i forkant og bakkant av tanken
- Finn frem pinnen til å lløfte tanken (sitter over bakskjermen, under salen
- Løft opp tanken, skyv den bakover og bruk pinnen til å holde tanken oppe
- Nå kan du løsne alle skruene til luftfilterboksen (og husk å ta ut kontakten til sensoren som sitter på toppen av luftfilterboksen). Pass på å ikke miste noen skruer ned i motoren. De får du aldri tak igjen!
- Løft av luftfilter lokket og bytt filter. Filteret tsitter løst inne i boksen
- Sett alt sammen igjen
Tennplugger
Du trenger en laaaang og tynn tennpluggnøkkel for å få ut tennpluggene. Det skal være en i det originale verktøysettet som følger med. Hvis ikke finner du lange/tynne tennpluggnøkler på biltema, som f.eks varenummer 20-040. Når du bytter så pass på å sjekke gapet på tennstiften. Det skal være 0.8-0.9 mm.