Bremseproblemer

Reisebrev fra John Morten Åvik
Meget viktig komponent. Les om konsekvensene hvis man ikke skifter bremsevæske.

Vi har mottatt reiserapport fra John Morten Åvik som deltok på sommertreffet på Østerøy i juni. Han fikk problemer på med sin ST 1300, 2004 modell. Det dreier seg som bremse-problemer, og det kan synes som det er en kombinasjon av mangelfullt vedlikehold (regelmessig skifte av bremsevæske) og slitasje i Secondary master cylinder som er montert foran på venstre caliper.

Dette er veldig lærerikt og viser hva manglende vedlikehold kan medføre. Vi beskylder ikke John Morten for dårlig vedlikehold, han har kjøpt sykkelen godt brukt med de mangler som følger med.  Men den lille beholderen på styret er til å åpne for ettersyn. Her følger John Mortens beskrivelse med egne ord.

Problemer over Hardangervidda

Først vil jeg takke for en veldig hyggelig tur til Fosnavåg på Osterøy i Vestland.
For oss som er nye i dette selskapet (første treffet vi er med på) var det veldig hyggelig å treffe på en så trivelig gjeng.

Så var det sånn at jeg lovet å sende litt informasjon på hvordan det hele gikk med Pan- European sykkelen vår som fikk trøbbel på vei til treffet.

Turen frem mot Osterøy fikk en stopp i Dale pga. bremse-problemer.
Turen frem til da, gikk helt uten antydninger til problemer av noe slag, rett og slett en fin tur så langt.

Bremsene ligger på

Plutselig kjenner jeg at sykkelen mister kraft, eller at jeg må gi litt mer gass for å opprettholde fart.
Forsto fort at at det ikke var motor, eller annet som var problemet da jeg klemte inn clutchen og sykkelen bremset fort opp.
Svingte av ved første anledning (ganske raskt) og konstaterte at det var bakbremsen som lå godt på.

Det ble selvsagt svært varmt og det var bare å vente og forsøke å presse litt på bremsesylinderen nok til at vi kunne komme oss videre.
En god time senere var vi igjen på veien, denne gang turte jeg ikke å aktivere bremsene av frykt for at de igjen skulle ligge på.

Vi kom oss etter hvert frem til målet, og her kjenner de fleste til hva som skjedde videre.
Det var jo også flere av dere mer erfarne Pan-ryttere som forsto ganske raskt hva som var problemet til min sykkel.

Til verksted i Åsane

Dagen etter, skulle vi jo på tur, men jeg valgte å forsøke å komme meg inn til MC Marine AS i Åsane. Det var lettere sagt enn gjort, da bremsene igjen la seg på ved Hosanger kirke.
Der sto jeg godt, og måtte pent se på en nydelig rekke med flotte Pan-European sykler kjøre på rekke og rad forbi… 🙂
Jeg hadde riktignok allerede ringt etter berging, så de kom etter ca. 2 timer og fikk både sykkel og meg til Åsene og Mc Marine AS.
Der sto de faktisk å ventet på meg selv om det var stengt, fantastisk service.

Min gode venn Rune Nygaard som etter besøket på Oleana fabrikken reiste inn til Åsane for å hente meg hos verkstedet bidro nok med å utvide åpningstiden deres ved å ha en hyggelig mc prat med verkstedgutta, til sykkel og jeg var på plass.

 

Problemet

Sykkelen ble levert og vi dro tilbake til alle dere andre og fortsatte et ellers veldig hyggelig opphold i nydelig vær og god mat og godt drikke.
Sykkelen ble stående på verkstedet i påvente av bestilte deler.
Og som mange av dere straks påpekte var problemet nemlig Secondary Master Cylinder (slaven) som ble bestilt og vi kunne belage oss på 5 – 7 virkedager før delen nådde frem til MC Marine AS.
Vi tok toget hjem og var bare takknemlige for at vi fikk hjelp til å få prosessen i gang.

 

Årsaken

Vel hjemme ble jeg informert om hva de gjorde på verkstedet utover å vente på delen.
Arvid Håland hos MC Marine AS var den som tok seg av sykkelen, og hold i dialogen med meg underveis.

Han kunne fortelle, og dele bilder med meg, slik at jeg fikk se det selv. Nemlig at beholder for bremsevæske (på styret) var så full av grums og flak at det tydet på at det var lenge siden det var byttet bremsevæske.
Dette var faktisk så ille som han sa, at det var det verste han hadde sett gjennom sine 30 år med MC-mekking.
Han var redd dette hadde gått i systemet.
Han fikk da også mistanke om at det sto dårlig til med væsken til clutchen også, og det stemte selvsagt.

Så dette krevde at det systemet ble gjennom skylt, blåst, renset og vet ikke hva…
Byttet i tillegg til slaven kun klosser bak, da foran ikke engang var halv slitt og var i god stand.

NB: Honda sier at det skal byttes væske annet hvert år!

Så helt billig ble det ikke, men det var mye arbeid med å rense systemet. Men nå ble det i alle fall bra når “slaven” (Secondary Master Cylinder) kom og ble montert igjen. Sykkelen ble testet og friskmeldt. (Må også nevne at Arvid Håland ble imponert over hvor god sykkelen var å kjøre ikke minst hvor god stand den er i med sine 20 gode år på baken). Så da tok jeg toget igjen til Bergen og hadde en problemfri og nydelig tur tilbake til Østlandet.
En stor takk til MC Marine AS og Arvid Håland for svært god service.
Det ble en tur å minnes på mange måter, og vi gleder oss til neste anledning til nytt treff.

Bremsevæskebeholder var full av grums og flak.

NB: moralen må være å sjekke “slaven”, og å skifte bremsevæsken annet hvert år for å unngå slike problemer som her.
Fortsatt god sommer til alle.

Scroll to Top