MANGE TAKK TIL VÅR SPONSOR FOR VELVILLIG

BIDRAG TIL ÅRETS SOMMERTREFF I FLEKKEFJORD


mcoslo

EUROPA RUNDT I PAN-EUROPEAN

Kategori: Touring

Honda ST 1300 Pan-European gikk ut av produksjon for 5 år siden. Men den holder fortsatt mål som tursykkel. Etter 5000 km gjennom Europa er det ingen tvil om det. Vi som bor i Norge er bortskjemt med natur som overgår det meste av det vi møter i Europa. Men likevel er det befriende å komme nedover og møte andre kulturer, og se hvordan de lever der.  Å få servert kaffe Americano på ekte italiensk vis på en kaffebar i Nord-Italia hvor man ikke kunne et ord engelsk, er en slik opplevelse. 

På årets Europa-tur hadde vi satt opp konkrete mål på forhånd, og benyttet Autobahn som transportmidell mellom dem. Da kommer man fort frem og får man mer ut av turen. Det passet oss best denne gang, hvor kulturopplevelser var målet. Felles  utgangspunkt for årets tur var Kristiansand med raskete ferge over til Hirtshals, overfart på kun 2 timer og 15 minutter. Dermed ligger hele det Europeiske kontinent for våre føtter (hjul).

På vei til Portugal - reisetips 1 - Leif Rune Vad

Kategori: Touring

Col du Chaussy, France

Col du Chaussy er en fjellovergang i en høyde på 1.533m over havet, som ligger i Savoi i Rhône-Alpes-regionen i det sørøstlige Frankrike.
Veien for å nå toppen starter med de berømte "lacets de Montvernier", en spesiell strekning på 3 km med 17 hårnålsvinger.
Det er en usannsynlig vei som klamrer seg til kanten av stupet og må være et av de mest naturskjønne områder i verden. Leif Rune har vært der med sin Pan.

På tur i Europa - Reisetips 2

Kategori: Touring

Pan-Gathering i Portugal er som kjent avlyst for i år, men vil bli arrangert neste år hvis forholdene er tilbake til normalen.
Men flere av oss planlegger tur til kontinentet i sommer da de fleste Europeiske land nå er grønne.

Her kommer nytt reisetips for den historieinteresserte; MuséoParc Aésia www.alesia.com 

Det er et forholdsvis nytt museum bygget på stedet hvor det avgjørende slaget mellom Gallerne og Romerne stod i år 52 f.Kr. kjent som slaget ved Alesia. Fremstillingen er bare et kort resyme av hva som foregikk. Interesserte kan lese seg opp på nettet eller se på serien Romeriket på Netflix hvor dette er med i handlingen. Gallerne ble ledet av stammehøvdingen Vercingetorix som hadde greid å samle et stort antall forskjellige stammer i en konføderasjon på ca. 80 000 mann i et opprør mot romerne.
Julius Cæsar ledet en styrke bestående av 6 legioner som talte 60 000 mann inkludert hjelperyttere og øvrige spesialsoldater. De var topptrente i strategisk og taktisk krigføring, noe gallerne selvfølgelig ikke var i nærheten av.

Byen Alesia lå den gang på en høyde med bratte skråninger opp til bygrensen rundt hele byen, og var derfor ganske lett å forsvare. Cæsar skjønte med en gang at det ville bli enorme tap ved å gå til angrep opp de bratte skråningene med så massive styrker til å forsvare byen.

I stedet bestemte han seg for å beleire byen og sulte ut gallerne. På tre uker fikk han bygd en omsluttende fortifikasjon, et 18 km langt og 4 meter høyt festningsverk rundt byen på sletta nedenfor. Innenfor festningsverket ble det gravd to vollgraver for å vanskeliggjøre et angrep fra innsiden. Men likevel greide noen riddere å komme seg ut før hele byggverket var ferdig. De satte av gårde for å hente forsterkninger utenfra. Cæsar bestemte da at det skulle bygges nok et festningsverk utenfor det første, det ble totalt 21 km langt og like høyt, og omsluttet hele det første anlegget. De 60 000 romerske soldatene var da beskyttet mot de galliske forsterkningene som måtte komme.

7prqm8wgnex11

Bildet viser de to beleiringsveggene som Cæsar lot bygge rundt Alesia før kampene startet. Byen ligger oppe på høyden fullstendig isolert. Hele anlegget ble bygget på ca. 2 x 3 uker.

I slutten av spetember  angrep gallerne fra utsiden samtidig som Vercingetorix angrep fra innsiden. Kampene pågikk i flere dager, men romerne stod i mot. Gallerne mistet etter hver motet og styrkene gikk i oppløsning. Romerne vant en total seier og Gallia (Frankrike, Belgia og deler av Sveits) ble romersk provins i 400 år.
I dag er Vercingetorix fransk nasjonalhelt, og Napoleon III fikk reist en 7 meter høy statue av han i 1863. Nedenfor ser vi romersk fremstillingen av hvordan Versingetorix overga seg til Cæsar,

1600px Siege alesia vercingetorix jules cesar 

Vercingetorix rir frem foran Cæsar og hans generaler og kaster våpnene på bakken ved siden av hesten. Han ble etter hvert sendt til Roma og satt fengslet i flere år før han ble henrettet. Dette er slik romerne fremstilte denne episoden.

 Vercingetorix 2 

Her har vi nøyaktig samme situasjon fremstilt fra fransk side i tegneserien Asterix. Ikke like ærbødig overfor Cæsar kan man si.

 Vercingetorix 5 

 Statue av Vercingetorix

NORGE RUNDT I VEST UTEN COVID19

Kategori: Touring

Medlem nr. 458 i Club Pan-European Norway. Stein Tronsmoen har vært på tur igjen. Sist sommer kjørte han Norge rundt i vest med tre andre venner, helt uten Covid19. Det er bare å håpe at vi også dette året kan gjøre det samme. Mange av oss håper jo mer enn det også. Europa rundt står på dagsorden, og vi satser på at Covid19 er under kontroll når sommeren kommer. God lesing.

Les rapport fra Stein her: 2020_I_VEST.pdf

 

Europa rundt

Kategori: Touring

Stein Tronsmoen har vært på tur igjen. Denne gangen er det Europa rundt sammen med sin følgesvenn Dan Frede (alias Dafhytt). Selv skriver han under kodenavnet ST1 som kan gi assosiasjon til hans 10 år med sin ST1300. I år har han, som enkelte andre, byttet til ny Honda GoldWing. Men som tidligere Pan eier er han selvfølgelig velkommen til å skrive på denne web-siden. Reisebrevet ligger lagret som klikkbar link til pdf-fil. God lesing.

REISEBREV-pdf.pdf

Dafhytt og ST1 på vei rundy Østersjøen

Østersjøen Rundt

Kategori: Touring

Stein Tronsmoen har kjørt Østersjøen rundt i sommer sammen med Dan Frede Hyttemoen. De opererer under kodenavn ST1 og Dafhytt på henholdsvis ST1300 og FJR på to hjul. De har laget en fyldig reportasje fra turen. Kanskje ser vi også Dafhytt som medlem i klubben en dag. Vi har flere JFR i klubben så det er ikke noe problem.

Les reportasjen i vedlagte PDF-dokument.

RAPPORTEN.pdf

Webdesign: Bewebbed.no