logo pan

TUSEN TAKK TIL VÅR SPONSOR SOM STILLER OPP SOM VANLIG MED VERDIFULLT BIDRAG TIL VÅRT SOMMERTREFF


mcoslo

Det har vært noen tilfeller hvor man har erfart at bremseklossene ligger på skivene under kjøring. Man merker det på kjøringen, og når man stopper og tar på skivene; da brenner man seg.

 Dette opplevde jeg selv i 2017 på min Pan 2008 modell. Vi kjørte da Alpen Butt Rally i Sveits og det var litt kritisk. Pan'en hadde da gått i underkant av 100 000 km. Vi trodde feilen lå i kaliperne og brukte som midlertidig utbedring  å vippe klossene ut fra skivene med en skrtrekker. Det hjalp litt, men etter litt kjøring satt de fast mot skivene igjen.

Da jeg kom hjem tok jeg kontakt med mitt faste verksted, Hjelpis Motorstall. Der fant de ut at feilen lå i systemet for Dual Combined Brake System. Systemet er utviklet av Honda og virker som kjent slik at når man trykker ned fotbremsen, så går også bremsene foran på, og visa versa. Et veldig avansert og bra system. Enheten som styrer systemet sitter på venstre gaffel foran. Etter 100 000 km  var sylinderen blitt slitt og var oval, og stempelet som sørger for å fordele trykket på begge hjulene satte seg fast. Derfor lå klossene på begge hjul inn på skivene og sørget for varmgang. Så hele enheten ble skiftet og dermed var alt i orden igjen. Det var ingen feil på kaliperne som man trodde til å begynne med. Det hadde jo også vært litt rart at det skulle være feil på kaliperne både foran og bak samtidig.

07-2021/SHS

 

Webdesign: Bewebbed.no